Sehening Kalbu

Kelana Berlandaskan Hati, Percaya Mengikat Diri…

-|Soal Jodoh|-

Posted by anakkawi on July 29, 2005

Petang nih aku lepak kt makmal komputer. Tadi pergi ke Pejabat pembangunan nak cari Wak Nen, nak tempah DKU utk Program Interaksi, tp dia xde pulak. Adeh, penat aku!!!

Erm, teringat tutorial Prof. Madya Dr. Wan Zailan tadi… ade cerita soal jodoh. Tapi untuk faham betul2 cerita nih biar aku ceritakan dari awal. Dr. mengungkap persoalan Muktazillah, adakah mereka terkeluar dari Islam? Soalnya amat mudah bila Dr. mengambil pendirian dgn mengatakan golongan Muktazillah itu adalah orang Islam yang tidak diakui keislamannya. Kalau kita renung kembali semacam kehidupan di zaman ini la bila orang2 Islam saling menuduh kafir saudara seagamanya. Golongan ini mengangkat akal dalam kehidupan mereka. Satu rujukan yang mudah bila kita diajar di sekolah2 bahawa muktazillah menyatakan amal manusia bergantung pada diri sendri, berlawanan dgn pendirian Jabariah. [andai aku tersilap tolong betulkan]

Bagi memahami soal ini Dr. mengingatkan kita perlu memahami konsep amal itu sendiri. Amal atau perbuatan itu terbahagi pada 2 iaitu perbuatan-Allah dan perbuatan-Hamba. [aku cuma menerangkan perbuatan-Hamba kerna Dr. tak terangkan berkenaan perbuatan-Allah] Perbuatan manusia itu sendiri terbahagi dua, satu bergantung pada kejadian yang hakiki. Itulah hak Allah yang menjadikan segala sesuatu. Dan satu lagi bergantung pada pilihan manusia. Contoh yang paling mudah dalam soal mati. Bila org bunuh diri, dia telah mengambil hak Allah, maka nerakalah balasannya. Di sini mudah difahami mati itu urusan Allah, dan kita manusia mestilah beramal semacam hidup ini untuk selamanya.

Berbalik pada soal jodoh tadi, Dr. menyatakan manusia telah ditentukan jodohnya sendiri. Tapi pilihan siapa jodoh itu terletak di tangan manusia sendiri. Mula2 memang pening utk memahaminya. Tapi senang aku ceritakan, jodoh itu tempatnya di bawah ketetapan Allah dalam perbuatan manusia. Tetapi pilihan siapa jodoh itu tertakluk dalam kekuasaan manusia untuk memilih jodohnya. Anda sudah faham? Bermaksud kalau kita mengatakan jodoh itu telah ditentukan utk kita, itu memang benar. Tapi jika kita menyatakan `siapa` jodoh itu maka salahlah kita.

Suka aku menceritakan di sini kerna aku mengenal kawan2 yang menolak soal jodoh kerna bg mereka jodoh itu ketentuan Allah. Sebenarnya jika kita fikir kembali kenyataan itu semacam Allah itu zalim. Macamna jika seseorg itu xde jodoh? Kalau kita kata jodoh itu ketentuan Allah, maka golongan yang membujang sampai tua itu adalah kehendak Allah? Bukankah Allah itu zalim bila DIA tidak menemukan jodoh seseorg itu? jadi di sini siapa yang zalim Allah atau manusia? Bukankah setiap masa kita ditemukan dengan kawan2 yang sealiran dgn kita. [maksudnye bujang jugak la] Jadi kitalah yang zalim kerna menolak jodoh itu. Erm, beristighfarlah banyak2….

Tapi macammana pon soal jodoh itu, bg aku, aku memilih untuk tidak memilih. Jadi jika aku kawen lambat atau tak kawen langsung itu pilihan aku. Tiada apa untuk dikesalkan andai itulah pilihan kita. Tapi sayang kerna kita hidup bukan bersendirian di dunia ciptan Allah ini. Terpaksalah aku memohon maaf pada gadis2 di luar sana yang setia menungguku… [sebenarnya aku lebih suka andai mereka gembira bertemu jodoh yang lebih baik dariku, hehe… ^c^`] Tapi seperti kata kawanku kenapa lah perempuan itu diciptakan untuk setia menunggu??? [Gadis2 di luar sana jawablah soalanku ini… kerna aku tidak tahu!!!] Cuma satu pesanku andai kamu setia janganlah terus menunggu kerna lelaki sepertiku akan tetap dengan keputusanku walau sebodoh manapun ia… maksud aku pergilah pegang hati lelaki itu sebagaimana kamu memberikan hati kamu pada mereka… [nasihat seorang yang tidak arif soal cinta pada orang2 yang bercinta, hahhaha…]

Akhir sekali senyum ajalah…

^c^`!!

3 Responses to “-|Soal Jodoh|-”

  1. nafni said

    jodoh????rasenye klau pandai carik kite dapat yang bagus la kan klau tak,tak dapat la kan..
    semua atas atas usaha manusia yang akhirnye ditentukan allah..btul tak???

  2. ekin said

    hmm..jodoh mmg dtgn tuhan tp sbg manusia kter prlulh mncr gakkn..smoga kter smua dtemukan jdoh dgn org yg beriman.(bg pompuan cam aku,hrpkn sseorg yg dpt bimbing aku dlm agama . ruper 2 soal kdua(sdap dpndg mater..sjuk tgk)2 pndgn aku..

  3. AiDa said

    aku pon memilih utk tdk memilih..hikhik..
    nyway rajaie..thanx a lots for de adviced..hehe..
    bagus la ko nih..rily appreciate dat..moga Allah berikan yg terbaik utk ko..insyaAllah..=)

Leave a Reply

 
