Sehening Kalbu

Kelana Berlandaskan Hati, Percaya Mengikat Diri…

Mengatasi sakit mental

Posted by anakkawi on December 5, 2007

Oleh: HASNAH HUSSIIN

BERBAGAI faktor telah dikenal pasti sebagai penyebab kepada penyakit mental seperti kekecewaan, kegagalan dalam pelajaran, tekanan hidup serta faktor persekitaran dan masyarakat sekeliling.

Sebenarnya masalah sakit mental perlu diberi perhatian yang sewajarnya dan kita tidak sahaja perlu mengetahui faktor penyebab tetapi apa yang lebih penting kita juga perlu mengetahui bagaimanakah cara untuk mengelakkan penyakit mental daripada menghampiri kita.

Sedar atau tidak penyakit mental hampir sama dengan penyakit yang lain yang mana kita perlu menghindarinya setiap masa dalam kita menjalani hidup ini.

Malahan sesiapa sahaja terdedah dengan penyakit mental. Ada cara yang senang untuk kita ikuti bagi mengelakkan diri kita sendiri terjebak dengan penyakit mental atau diserang penyakit mental.

Yang pertama adalah apabila kita melakukan sesuatu perlulah bersandarkan kepada agama. Dalam hal ini, agama perlu dijadikan sebagai pedoman dalam apa sahaja yang kita lakukan.

Ilmu agama perlu kuat kerana kita memerlukan kekuatan agama dalam diri untuk kita menangkis segala gejala negatif yang merosakkan diri dan jiwa.

Apabila kekuatan agama ada dalam diri kita, secara tidak langsung ia akan mendidik jiwa kita untuk bersabar, mengelakkan diri dari membunuh diri sendiri, memilih mana yang baik mana yang salah dan apa yang lebih penting kekuatan agama membimbing kita menentukan apa yang terbaik untuk diri kita.

Seterusnya apabila kita menghadapi sesuatu masalah, janganlah mudah melatah dengan mengurungkan diri, tidak bercakap dengan orang, suka menyendiri, dan memarahi orang lain.

Jalan terbaik untuk menyelesaikan masalah adalah dengan berkongsi masalah dengan orang lain yang hampir dengan kita, seperti ahli keluarga dan rakan-rakan dan akhir sekali jika didapati masalah itu terlalu kompleks dan memerlukan pendapat orang luar, cubalah berjumpa dengan kaunselor pula.

Anda sedari atau tidak, sebenarnya masalah kita adalah kita sendiri yang menyelesaikannya. Orang lain tidak mampu untuk menghuraikan kesemua masalah kita, kerana hanya kita yang tahu siapa diri kita. Jadi apa yang diperkatakan tadi, hanyalah sebagai faktor pembantu dalam penyelesaian sesuatu masalah.

Namun ia sangat berperanan dalam membantu menyelesaikan masalah kita. Apa yang penting di sini adalah berkongsi masalah dengan orang lain akan menyebabkan kita tenang dan memberikan kita pilihan dalam menyelesaikan masalah yang dihadapi.

Ketiga, apabila ditimpa kekecewaan seperti gagal mendapat keputusan yang cemerlang di dalam peperiksaan, gagal dalam percintaan, dan gagal mendapat kerja yang diimpikan tidak seharusnya mengheret kita untuk melayani kekecewaan tersebut seperti cuba membunuh diri, merosakkan diri dengan mengambil dadah, pil ekstasi, pil penenang dan sebagainya.

Setiap dari kita perlu tahu bahawa apa yang berlaku pada kita ada hikmah di sebaliknya yang kita tidak tahu. Apa yang kita tidak dapat pada hari ini, mungkin kita akan dapat sesuatu yang lebih baik pada masa akan datang. Cuma kita perlu berusaha ke arah itu.

Keempat, selalulah kita mempunyai hubungan yang baik dan mesra dengan ahli keluarga, rakan-rakan, guru-guru dan masyarakat sekeliling.

Harus disedari bahawa prinsip suka menyendiri akan cenderung ke arah sakit mental.

Ini kerana menyendiri akan menyebabkan kita mudah mengikut rasa dan nafsu, apatah lagi kita akan mudah mengikut telunjuk syaitan.

Justeru itu dalam hidup ini, kita perlu mempunyai hubungan yang akrab dengan keluarga dan rakan-rakan.

Sedarlah kita perlu hidup bermasyarakat, dan tidak perlu kita menjadi “kera sumbang” kerana siapalah kita tanpa masyarakat.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: